Sala de clasă este acel loc unde copiii îşi descoperă pasiunile, interesele și în același timp încep să dezvolte sentimente de apartenență. Aici, elevii încep să-și facă primele idei despre cum va arăta viitorul lor și încep să acumuleze cunoștințele necesare pentru a-și urma visele.
Însă, cu toate că profesorii fac eforturi pentru a stimula învățarea prin diverse metode, mediul și sala de clasă joacă un rol important deoarece pot inhiba creativitatea.
Există mulți factori care contribuie la acest mediul, de la elemente fizice precum mobilierul clasei, decorațiuni, lucrările elevilor sau elemente ca regulile clasei sau atmosfera de la ore și din pauze.
Toate acestea pot influența direct atât rezultatele obținute de copii, nivelul lor de motivație cât și felul în care profesorul abordează predarea lecțiilor. Un spațiu inspirațional poate avea efecte benefice pentru toată lumea, stimulând imaginația și puterea de concentrare.
Organizarea clasei
Organizarea clasei joacă un rol important în comportamentul elevilor și poate influența disciplina lor, ca o reflecție a standardelor insuflate de profesor.
De exemplu, un spațiu care este haotic, dezorganizat, va crea duce la distragerea atenției. Pe de altă parte, când se exagerează în organizarea clasei, creativitatea poate avea de suferit.
Câteva idei care dau rezultate și păstrează în același timp un echilibru sunt afișarea drepturilor și responsabilităților elevilor, etichetarea rafturilor sau folosirea tăvițelor și a diverselor accesorii pentru organizarea materialelor didactice.
Spațiul sălii de clasă
Prima impresie contează și acest lucru este valabil și pentru mediul de învățare al copiilor. Când un elev intră pentru prima dată în sala de clasă, acesta va evalua rapid felul în care arată și ce îi inspiră.
Privirea lui va merge către bănci și către felul în care sunt aranjate. În majoritatea școlilor, băncile sunt aliniate pe mai multe rânduri, însă studiile arată că această metodă nu încurajează interacțiunea între elevi. Dacă numărul de elevi și dimensiunea spațiului permite, pentru eficiență se recomandă aranjarea băncilor în semicerc, pătrat sau triunghi.
Motivarea studenților
În cazul copiilor, motivația intrinsecă este mai puțin dezvoltată decât la adulți, de aceea profesorul este nevoit să recurgă la mici trucuri pentru a-i ajuta pe elevi să se simtă apreciați și pentru a-i stimula să studieze.
Mai mult decât rezultatele obținute, un elev are nevoie de apreciere pentru efortul depus. Astfe, el va fi motivat să continue să învețe și va ști că doar așa va putea fi din ce în ce mai bun.
Atunci când pune cele mai bune lucrări la panoul clasei sau când laudă chiar și cele mai mici victorii ale elevilor, profesorul arată apreciere și că pune preț pe munca lor.
Mai mult, prin asta se pun bazele unei relații sănătoase cu elevii și a unei evoluții academice constante.
Mediul generat de sala de clasă joacă un rol major în menținerea interesului elevilor, ajutându-i să fie performanți și să-și atingă potențialul. Profesorul are libertatea de a se folosi de acest spațiu ca de un instrument didactic pentru stimularea învățării.